Ideje a obsah činnosti

08.06.2011 05:16

 

Pansofie je kulturně vzdělávací centrum, poskytující sociální a kulturně vzdělávací služby dospělým i dětem. V duchu obsahu Komenského „pansofie“ – univerzálního poznání, odkrývající věčné duchovní základy bytí – je širším obsahem činnosti této neziskové organizace v rámci služeb určených pro sociální, kulturní a vzdělávací potřeby snaha odkrývat souvislosti vyšší podstaty člověka, jak v jeho individuálním vývoji, tak ve vývoji kultury lidstva a přispívat tak k harmonizaci a plodnému vývoji osobnosti i pozitivnímu směru společenského vývoje. Vývoj jedince je uchopován od úplného počátku – v aktivitách, počínajících přípravou na rodičovství a výchovu dítěte – až po kulturně vzdělávací činnost pro rodiny s dětmi, žáky i studenty a přednáškové činnosti a zájmovým či studijním setkáním v oblasti celoživotního vzdělávání dospělých či ve tvorbě duchovní kultury. Činnost obecně prospěšné společnosti je založena na filosofických, hlubinně psychologických a pedagogických základech, odkud zákonitě přesahuje do oblasti univerzálních duchovních hodnot, vyjadřovaných křesťanskou kulturou, „pansofií“.Křes­ťanství a křesťanská kultura v harmonii s ostatními náboženskými a filosofickými systémy a poznatky vědy zde nabývají hlubokého významu a opodstatnění.Víra není v rozporu s vědou, nýbrž obojí je sjednoceno ve vědění. Jakákoliv praktická činnost pak má být jeho projeveným výrazem. Svou působnost obecně prospěšná společnost orientuje jednak směrem naučným, jednak tvořivě uměleckým.Pansofie navazuje na kořeny národních i univerzálních kulturních tradic, přičemž usiluje o jejich pochopení a oživení. Nedílnou součástí činnosti organizace je také její charitativní orientace.

Předmětem činnosti Pansofie, naplňující sociálně otevřené a pomáhající prostředí, je jednak vzdělávání, filosoficky řečeno cesta k poznání: a to k poznání, zahrnující oblasti vědomé i nadvědomé a podvědomé,jednak kulturní tvorba, naplňovaná duchovně a duševně obohacujícími obsahy. Hlavním požadavkem této cesty vzdělání a tvorby je objektivita. Tedy nikoli nutná příslušnost k tomu či kterému světovému názoru, tomu či kterému subjektivnímu náhledu a postoji, nýbrž objektivní bádání či kontemplace, umění, zaměření na oblasti,ovlivňující základním způsobem podstatu člověka / světa. Mohl by zde být dán výčet filosofů a badatelů v nekonečné řadě počínaje vývojem lidské kultury – ve skutečnosti je pravdou, že všechny tyto zdroje jsou vskutku brány v úvahu, neboť významnou měrou pomáhají dosažení zmiňovaného cíle. Na druhé straně je však třeba si uvědomit, že nikoli mix z nejrůznějších směrů a náhledů, ale objektivní zkušenost, přístupná v daných podmínkách komukoliv s ověřitelným potvrzením těchto zkušeností a jejich pochopením, je tu pevným základem. A uváděný autor, badatel či filosof je přijímán vždy v zorném poli přísné objektivní zkušenosti.

Je mnoho sociálních zařízení, je mnoho kulturních i vzdělávacích zařízení…v čem se Pansofie odlišuje a za jakým účelem byla vytvořena? Prvořadým cílem, prolínajícím všemi aktivitami Pansofie je osobnost člověka, člověk jako přirozená součást okolního světa: ať se již jedná o osobnost vyvíjejícího se dítěte nebo zrající osobnost dospělého. A jelikož osobnost není jen to, jak se člověk projevuje navenek a co si sám uvědomuje, ale i obrovská část, skrytá ve sférách nadvědomí i podvědomí, tak i činnost centra je koncipována tak, aby ovlivňovala všechny složky lidské osobnosti k jejich dalšímu rozvoji. Z těchto důvodů je z oboru vzdělávání kladen důraz zejména na ty záležitosti, které přesahují hranice běžného hromadění informací, ale mají též vliv na vyšší nadvědomé úrovně psychiky a ducha a mohou se stát člověku v životě skutečně prakticky potřebným tím, že mají sílu otiskovat se do jeho charakteru, event. růstu jeho schopností. Z oboru kultury a tvůrčí činnosti je silně upřednostňována ta kulturní či zájmová činnost, která přesahuje hranice subjektivního potěšení, pestrosti dojmů a zážitků, ale ve svém obsahu skrývá vyšší smysluplný podtext, obohacující nikoli pouze individuální já, ale i ducha, nebo odkrývá uměleckou formou smyslům nedostupné pravdy mnohých tajemství lidského života.

Jaký je obsah jednotlivých služeb Pansofie?

Začínáme již v období, kdy život člověka začíná – v těhotenství. Pro těhotné ženy a manželské páry je otevřen Gravid klub. Gravid klub obsahuje kurzy, zahrnující průběh těhotenství, průběh a fáze porodu, šestinedělí, péče o novorozeně, průvodce porodnicí a lékařskou péčí,nabízená poradenství a služby rodičům, otázky vývoje bytosti dítěte. Co může být prospěšnější pro zdravotní i psychickou rovnováhu matky než vzrůstající harmonie, které je možné dosáhnout, je-li člověk schopen chápat příčinu vlastních rezerv s vědomím, jak s nimi zacházet, nebo sílu vlastních předností, sloužících ku prospěchu celého okolí? Jak dokázat chápat pohnutky svého partnera i v krizových situacích vztahu? Jak proniknout do jednotlivých oblastí vyvíjejícího se dítěte: nezůstávat u biologického základu v přípravě na porod a péči o dítě, nýbrž proniknout všemi sférami vyvíjejícího se človíčka od nejútlejšího věku k adolescenci­?Přičemž se dotýkáme i hlouběji uložených podvědomých i nadvědomých souvislostí, stojících „za oponou“ přístupné psychiky jako neúprosný režisér. Po narození dítěte je připraven pro rodiny v Pansofii Paedo klub – tedy jednak cyklus „školiček“, zaměřených na specifika jednotlivých věkových údobí, jednak plánované přednáškové a studijní cykly pro rodiče, zabývající se podrobněji vývojem dítěte v jeho specifických fázích. Bude vytvořen vzdělávací cyklus, obsahující kapitoly z rodičovství,vývoj dítěte v jeho základních fázích, specifické otázky osobnosti dítěte, výchova a vzdělávání dítěte v rámci jednotlivých vývojových fází,vliv osobnosti vychovatele na vývoj osobnosti dítěte, temperament dítěte a dospělého. V prostředí těchto klubů jsou rodiče plněji zapojeni do života společnosti, a to nejen v kontaktu se stejnou sociální skupinou, ale i místní komunitou.Komunitní charakter poskytovaných služeb způsobuje vytváření přátelských sociálních vazeb rodinného charakteru.Zapojení do společenského života by mělo být naplněno smysluplnou činností, v našem případě vzděláváním a tvůrčími aktivitami. Rodiče navíc kontinuálně postupují se svým dítětem jednotlivými fázemi programu centra – od těhotenství, narození dítěte, až po začátek školní docházky – vytváří se pevnější sociální vazby mezi jednotlivými rodinami, které spolu vyrůstají, i mezi lektory a rodiči a ostatními přáteli centra. Právě tyto formy vytvářejí jednotný celek, který je rodiči vítán: Po Gravid přednáškách, narození miminka a skončení šestinedělí Mimi školička s programem vytvořeným na míru, následné Batolivé školičky s rozvíjejícími formami společné výuky, poté Předškolkové školičky,kde se děti připravují na život v mateřské škole, a Předškolní školičky, připravující na nástup do školy. Školičky zahrnují všeobecně oblíbené tělovýchovné aktivity pro rodiče s dětmi, a také první setkání s rukodělnou tvůrčí činností. Dále pokračujeme v keramické tvorbě, malbě a hudbě, kdy je prostřednictvím tvarů, barev a tónů kultivováno a rozvíjeno jemnější estetické vnímání, formující pozitivně emocionální stránku osobnosti. Nejde tedy v první řadě o zvládnutí techniky nebo dokonalé dílo, výrobek, vystoupení, nýbrž o to, aby se sám proces tvoření v plné míře stal silou, utvářející osobnost. Život v Pansofii pak může nadále pokračovat v rámci hudebních, výtvarných, a divadelních tvůrčích skupin vzdělávacího charakteru – Academicus, Muzicus – jež mají za cíl rozvíjet dovednosti získávané v zájmových kroužcích v první skutečné tvorbě, která bude prezentována ať již formou výstav v našem centru, nebo přímo vytvářením společného kulturního počinu v pohádkových hrách.

Theatre klub je prostorem autorské tvorby. Vítány jsou i hostující soubory, které se svou tvorbou snaží o smysluplný přesah. Soubor Pansofie se zatím zaměřuje na tvorbu pro děti. ..Účinkujícími jsou lektoři a přátelé centra. Výtvarníci se spolupodílí na vytváření charakteru scény i přípav rekvizit našich pohádkových her, hudebníci zde vystupují se svým hudebním uměním v jakémkoliv, jim přiměřeném stadiu.. Snažíme společně se po celý měsíc „připravovat“ na realizaci chystaného kulturního programu: vyrábíme jednoduché kulisy, učíme se písně, které pak v představení zaznějí..Nejsme klasickým divadlem s hereckým souborem. Tím, kdo v každém představení účinkuje, jsou vždy zaměstnanci-lektoři Pansofie, rodiny s dětmi, scénář je autorskou tvorbou. Naše příběhy mají jediný cíl: přinést spolu s příběhem kousek poznání i oslovit utajená zákoutí dobra a vyšší lidské podstaty. V klasických pohádkových a mytologických obrazech, v tradičních lidových obyčejích a slavnostech je nalézán prostřednictvím jejich autorského zpracování mnohdy zapomenutý smysl hlubší podstaty člověka, světa i přírody, podstaty, která může být znovu oživena i intelektuálně přijata člověkem moderní doby. Výběr a zpracování dramatických obrazů tudíž není nikdy prvoplánově nahodilé s cílem pouze pobavit, přičemž samozřejmě trocha odlehčení je vždy ku prospěchu, zvláště pro děti..

Art klub – nabízí tvůrčí dílny a malířské ateliéry. I zde není činnost samoúčelná. Tak jako v přednáškách hraje hlavní roli řeč, slovo a konstruktivní systém poznatků, upravených tak, aby se dotýkal praktického využití v životě, v uměleckých a tvůrčích dílnách je prostředníkem vzájemné komunikace obraz, symbol: to, co zůstalo nevyslovitelné, může být sdělováno s nejjemnějším odstíněním duševních záchvěvů prostřednictvím výtvarného umění. A zde zastáváme neúprosné stanovisko: každý může být tvůrcem! Překonáváme společně „zadržující tlaky“ v našich představách, že snad „neumíme kreslit“..Na jedné straně stavíme základy řemesla a zvládnutí klasických i alternativních výtvarných technik, na druhé straně však umožňujeme vhodnou kombinací náročnosti technik zdařilý výsledek a nepřímo polemizujeme se současným oficiálním moderním výtvarným uměním ve smyslu: jakýkoliv člověk, který je schopen intuitivně vnímat svět psychických a duchovních úrovní, může vytvořit kvalitní výtvarné dílo.. Na druhé straně samozřejmě v ryze „řemeslných“ dílnách vycházíme vstříc těm, kdo preferují užitou funkci stvořeného výrobku. A tak mohou rodiče, celé rodiny i veřejnost zkoušet především možnosti keramiky nebo jednoduchých výtvarně řemeslných praktických technik a donést si domů hezký výrobek, stvořený vlastní rukou.

Vedle klubů zaměřených na rodičovství a děti a umění je v Pansofii přichystán prostor, věnující se péči o zdraví a zdravý životní styl – Medica klub. Zde je otevřena možnost blíže se seznámit s možnostmi účinků a působení rostlinných a éterických olejů z bylin – aromaterapií, s přírodními produkty péče o zdraví. Aromaterapie je účinným průvodcem již v těhotenství a také po celý dětský věk. Není určena pouze k inhalacím nebo vonným masážím, ale vysoce kvalitní bylinné směsi lékopisné kvality mohou být užívány v koupelích, obkladech, mastích, ale i k léčebné či pečující kosmetice, neboť přidané éterické oleje ve směsích mají tu vlastnost, že jejich molekuly pronikají až do krevního oběhu, nehledě na známé účinky léčivých rostlin. Vedle pomoci při běžných zdravotních potížích pro děti i dospělé je aromaterapeutická či čistá bylinná kosmetika prostředkem přírodní a intenzivní péče vysoké kvality. V oblasti péče o zdraví je otevřena i poradna týkající se produktů homeopatie. V tomto oboru chystáme také jako v aromaterapii cyklus rozšiřujících přednášek. Dále připravujeme cykly z oblasti zdravé výživy.

Pravidelně se konají setkávání v rámci hlubšího studia duchovní vědy o člověku z díla R. Steinera Antropos klub. Příznivci prožitkové pedagogiky najdou velmi podrobný náhled do podstaty přirozenosti člověka.

Filosofia klub nabídne cyklus z oblasti dějin duchovní kultury( starověké kultury-Indie, Egypt,Řecko),křes­ťanské kultura, středověk, novověk v Evropě, základy filosofie a religionistiky­.Hlavní důraz nebude kladen pouze na historický odkaz, ale na vliv těchto kultur na vývoj osobnosti lidstva, s důrazem na aktuální odkaz každé historické kultury dnešnímu člověku a jeho psýché.Vedle tohoto tématu jsou připravována setkání na témata odkazu významných duchovních tradic, zanechávajících své stopy ve svátcích a slavnostech „duchovního“ roku.